Świetlica szkolna

Opiekunem świetlicy szkolnej jest Pani Barbara Grygiel. 

 

Szanowni Państwo,
Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie zaprasza serdecznie dzieci, dorosłych oraz całe rodziny do udziału w konkursie "Laurka dla Jana Pawła II", który został zorganizowany dla uczczenia 100. rocznicy urodzin Jana Pawła II. Z uwagi na wyjątkowe okoliczności i panującą sytuację prace przesyłane będą drogą elektroniczną.
Zwracamy się z serdeczną prośbą o przekazanie informacji o konkursie uczniom oraz rodzicom.

  Zadaniem konkursowym jest wykonanie laurki dla Jana Pawła II w sposób tradycyjny (ręcznie) lub elektronicznie przy pomocy programów graficznych (rekomendowany Tux Paint). Wykonane prace plastyczne należy sfotografować i przesłać do nas zdjęcie, a w przypadku programów graficznych wyeksportować obraz i przesłać do nas plik.

Praca może zostać wykonana indywidualnie lub może to być to praca rodzinna.

 Zgłoszenie należy przesłać wskazanymi w regulaminie kanałami do 13.05.2020 r.

 Szczegóły w regulaminie w załączniku lub na stronie: https://idmjp2.pl/index.php/pl/2146-konkurs-plastyczny-z-okazji-100-rocznicy-urodzin-jana-pawla-ii-laurka-dla-jana-pawla-ii

Linki do obejrzenia relacji:

https://www.youtube.com/watch?v=dPZlV7IcEk8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3ppi-pyn1aATl0V1RB64KBXaXyTAjFV_z62u_dhbvH4qd2tSMkquluNpM

https://www.youtube.com/watch?v=dPZlV7IcEk8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0zudiE5QtxWj66M3FNZRnqWJydcHgzDIwTGZFxIaTDuZ0-UT3yRl6GpZk

 

Szanowni Państwo!

Przed nami kolejne już XXIII Dni Papieskie. W tym roku pragniemy podążać za słowami naszego papieża Polaka wypowiedzianymi w czasie jego pobytu w Kalwarii Zebrzydowskiej w 1979r. ,,Chcę Wam powiedzieć (…) nie ustawajcie w modlitwie”. Hasło to bardzo dobrze oddaje charakter tegorocznego wydarzenia, które ze względu na obecną sytuację w naszym kraju, związaną z epidemią, będzie dla nas szczególne.

Prawdopodobnie nie będzie nam dane spotkać się osobiście, mimo to pragniemy zaprosić wszystkich do udziału w tym przedsięwzięciu online ; nie tylko do spróbowania swoich sił w konkursach, które przygotowaliśmy, ale przede wszystkim do stworzenia prawdziwej wspólnoty modlitewnej.

Niech XXIII Dni Papieskie będą chwilą wspomnień o naszym wielkim świętym, okazją do zapoznania się z Jego nauką, niech pozwolą jak co roku zaprezentować dzieciom i młodzieży swoje talenty. Przede wszystkim jednak niech będzie to moment zatrzymania się, zadumy, refleksji i modlitwy w intencji naszych rodzin, parafii, naszej ojczyzny, do której zachęcał nas Ojciec Święty.

 

Wszystkich zainteresowanych udziałem w tych Dniach zapraszamy do zapoznania się z regulaminami i wypełnieniem odpowiednich zgłoszeń ze strony : https://dnipapieskie.pksswjozef.pl/index.php

 

Zgłoszenia należy przesłać drogą elektroniczną do 15 maja 2020r.

 

Z poważaniem

Zarząd PKS ,,św. Józef

 

 

W okresie przygotowań  już dziś życzymy zdrowych, Błogosławionych Świąt  Wielkanocnych.
Niech Zmartwychwstały Jezus Chrystus obdarzy potrzebnymi łaskami.
 
Monika Skrobiewska i wolontariusze Stowarzyszenia od serca "Faustynka"
 
 W załączniku przesyłamy bieżące wydarzenia zaplanowane na kwiecień 2020  oraz podajemy linki do stron na youtube, które przybliżają naszą
działalność, poruszają między innymi tematykę Wielkanocy.
 Z LEGNICKIEJ ''FAUSTYNKI'' DLA JANA PAWŁA II 2.04.2020 https://www.youtube.com/watch?v=IKio-_u6vPk...9IPmHbYtl2ZHqntbstQRWrjsAPU0cvA
 PIOSENKA NA 2.04.2020 https://www.youtube.com/watch?v=u-XGQ4h1Qns Nie zastąpi Ciebie nikt - Moś, Osińska, Rubiś, Cugowski, Piekarczyk, Ziółko [Lipko, Dutkiewicz]
 https://youtu.be/M4I42fcKTaI OPOWIADANIE O ŚW.S. FAUSTYNIE  z Legnickie Faustynki
 OPOWIADANIE O ŚW. JANIE PAWLE II - na stronie Fecebook Stowarzyszenia od serca ''Faustynka""
 TRADYCJE WIELKANOCNE
POZOSTAŁE LINKI:
OTO LINKI NA YOUTUBE, w których prezentujemy krótkie filmy przybliżające naszą działalność Faustynka oraz link do strony https://stacja7.pl/…/biskup-marek-prowadzi-online-rysunkow…/
RYSUNKOWE REKOLEKCJE BISKUPA MARKA DLA DZIECI
 https://youtu.be/f3ZaW1Mehqg PRACE PLASTYCZNE NA KONKURS O JANIE PAWLE II W RAMACH OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI DAR NA 100
 https://youtu.be/GaM-opRb0j8 KWIETNIOWO - MAJOWE WYDARZENIA W LEGNICKIEJ ''FAUSTYNCE''
 Ze sztuką za Pan brat Wpisz na youtube Pierwsze zajęcia plastyczne w okresie wiosennym

 Uczniowie naszej szkoły: Karolina Partyka, Natalia Piętoń, Nikola Kowalczyk, Natalia Stawowy wykonali prace na konkurs papieski :" Jan Paweł II oczami dziecka", który zorganizowało Stowarzyszenie Od Serca "  Faustynka" z Legnicy. Prace zostaną wysłane a szkoła, po zakończeniu konkursu otrzyma dyplom udziału w tak pięknym przedsięwzięciu. Konkursowi patronuje kardynał Stanisław Dziwisz, więc tym bardziej dziękuję uczniom za wykonanie prac konkursowych. Świetlica szkolna w Dąbrówce nawiązała współpracę ze stowarzyszeniem i mam nadzieję na dalszą, owocną współpracę. Dziękuję rodzicom za zaangażowanie i wsparcie dzieci w ich pracy twórczej, tym bardziej, że udział w takich konkursach nie jest przełożony na zdobycie ocen a tylko upamiętnienie niezapomnianej osoby świętego Jana Pawła II.


Drodzy uczniowie, uczęszczający na zajęcia świetlicowe w Szkole Podstawowej w Dąbrówce.
 
Z powodu ogólnoświatowej pandemii nie możemy spotykać się w naszej szkole na zajęciach świetlicowych. Przyznam się szczerze, że brakuje mi Waszych codziennych powitań. Mieliśmy swoje plany : wycieczkę do Wadowic i do Krakowa. Marzyliśmy o tym, by móc grać w piłkę na boisku szkolnym. Chcieliśmy spędzić wspólny czas na świętowaniu urodzin Wojtka czy Oskara. Przyjdzie pewnie na to czas. W obecnej sytuacji zachęcam Was do tego, by w miarę możliwości korzystać z nauczania zdalnego i sumiennie wypełniać polecenia nauczycieli i wychowawców. Ja ze swojej strony zachęcam Was do wzięcia udziału w konkursie papieskim na pocztówkę i na plakat ( w nawiązaniu do naszej pięknej innowacji :" W poszukiwaniu tożsamości- w hołdzie Janowi Pawłowi II w 100-lecie urodzin). Szczegółowe informacje znajdują się na plakatach na stronie internetowej szkoły w zakładce: Świetlica szkolna. Prace można wysyłać mailowo do siedziby organizatora lub za pomocą mojego maila zgłosić, że praca jest wykonana.
     Do Świąt Wielkanocnych, zgodnie a planem innowacji, proszę o to, by chętni uczniowie napisali list do Jana Pawła II. Uczniowie klasy I niech w liście podziękują Janowi Pawłowi za życie i rodzinę. Uczniowie klasy II w liście oprócz podziękowań, niech poproszą świętego z Wadowic o pomoc w walce z groźną epidemią. Natomiast uczniowie klasy III niech podziękują, o rzeczy istotne poproszą i w liście niech napiszą, co zapamiętali o Janie Pawle II ( przecież to Wy, jako najstarsi uczniowie, najwięcej o nim pamiętacie). Nie zapomnijcie o dacie, kiedy list został napisany, o nagłówku np:" Drogi Janie Pawle II, a także o własnym podpisie listu.
      Z serca Was pozdrawiam, życzę dużo zdrowia. Uważajcie na siebie i stosujcie się do ogólnych wymogów bezpieczeństwa i higieny.
Podaję mojego maila i czekam na wiadomości od was i listy. (basia15812@wp.pl)
Dla rodziców uczniów, którzy pracowali z programem terapeutycznym :" Ortografiiti" posyłam link do poradnika: https://ortograffiti.pl/?utm_source=operon.pl&utm_medium=ZP&utm_campaign=ortograffiti_ZP

Zapraszamy młodzież do wzięcia udziału w konkursie plastycznym w 100. rocznicę urodzin Patrona Wadowic.

Konkurs polega na przygotowaniu plakatu odnoszącego się do wybranego przesłania Ojca świętego (cytat Świętego Jana Pawła II należy zamieścić na plakacie w j. polskim i angielskim). Prace mogą być wykonane techniką manualną lub techniką cyfrową. Szczegóły znajdują się pod linkiem współorganizatora konkursu, ZSCKU Radocza: https://www.radocza.edu.pl/zlot-szko–jp2.html

Najlepsze prace zostaną nagrodzone przez Urząd Miejski w Wadowicach i zostaną opublikowane, wraz z podaniem autora grafiki, w formie wystawy plenerowej na terenie miasta. W związku z tym przypominamy o konieczności załączenia zgody na przekazanie praw autorskich (załącznik na stronie ZSCKU Radocza).

Czekamy na Wasze prace!

Naszą szkołę w konkursie będzie reprezentować uczennica klasy VI Emilia Piętoń.

Wadowicką historię tworzą jej mieszkańcy! Zapraszamy najmłodszych – dzieci do 15 roku życia – do wzięcia udziału w konkursie plastycznym, którego laureaci na zawsze zapiszą się w dziejach miasta.

Konkurs polega na przygotowaniu pocztówki z Wadowic z okazji 100. rocznicy urodzin Jana Pawła II. Prace mogą być wykonane techniką manualną lub techniką cyfrową. Szczegóły znajdują się pod linkiem współorganizatora konkursu, ZSCKU Radocza: https://www.radocza.edu.pl/zlot-szko–jp2.html

Najlepsze prace zostaną nagrodzone przez Urząd Miejski w Wadowicach i zostaną wydane, wraz z podaniem autora grafiki, jako oficjalne jubileuszowe pocztówki z naszego miasta! W związku z tym przypominamy o konieczności załączenia zgody na przekazanie praw autorskich (załącznik na stronie ZSCKU Radocza).

Czekamy na Wasze prace

 

W ramach prowadzonej innowacji :" W poszukiwaniu tożsamości"- w hołdzie Janowi Pawłowi II w 100-lecie urodzin nasi uczniowie : Jan Gajda z  klasy I oraz Karol Skwarek z klasy V wykonali prace na konkurs- portrety Jana Pawła II. Dziękujemy uczniom i rodzicom za zaangażowanie i życzymy sukcesów w tym ogólnopolskim konkursie. 

 Dołączyliśmy do ogólnopolskiego wielkiego dzieła jakim jest Dar na stulecie urodzin Jana Pawła II

 
Bardzo dziękujemy za dołączenie do projektu "Dar na Stulecie"! Od tej chwili razem budujemy wspólnotę dobra i solidarności! Wszystkie nasze dokonania spiszemy w księdze, którą złożymy 18 maja 2020 w Centrum św. Jana Pawła II w Krakowie jako wotum - duchowy pomnik z serc i umysłów polaków, nasz dar na 100-lecie urodzin Jana Pawła II. Zapraszamy do śledzenia strony internetowej www.darna100.pl lub mediów społecznościowych, a także zachęcamy do zapraszania rodziny, bliskich i znajomych do włączenia się w to nasze wspólne dzieło "Człowiek staje się wolny poprzez dar z siebie" (św. Jan Paweł II, Centesimus Annus)

Spot do projektu 

Hymnem przyświecającym idei jest piękny utwór - jeden z wielu jakie w ciagu ostatnich miesięcy pojawia się w Internecie. Można go TU posłuchać.

Obszerny artykuł został zamieszczony na stronie naszego powiatu.

 

PROJEKT ORTOGRAFFITI DLA KLAS I-III

 

  Techniki szybkiego uczenia się w pracy z tekstem.

 

  

 

Autor projektu:  

Barbara Grygiel

Miejsce realizacji:

Szkoła Podstawowa w Dąbrówce- świetlica szkolna

Dla kogo:

uczniowie klas I-III

 Potrzebne materiały:

 

 ● teksty bajek lub opowiadań lub fragmenty lektur szkolnych, kartony A3, kredki, flamastry, długopisy, ołówki

 

 Czas realizacji:

dwa lub 3 zajęcia po 30 minut

 Przygotowanie:

 

 ● przykładowe mapy myśli,

 

 ● teksty do czytania w zależności od wieku i możliwości uczniów (bajki, opowiadania lub fragmenty lektur szkolnych).

 

 Cele:

 

 ● czytanie tekstu ze zrozumieniem,

 

 ● utrwalenie pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną,

 

 ● poznanie techniki szybkiego uczenia się i zapamiętywania metodą piktogramów i tworzenia mapy myśli,

 

 ● ćwiczenia w poprawnym wypowiadaniu się (poprawne budowanie zdań, tworzenie opowiadania),

 

 ● integrowanie, nauka współdziałania i nawiązywania poprawnych relacji z kolegami z grupy.

 

 Opis projektu

 

Przygotowujemy dla uczniów bajki, opowiadania, fragmenty lektur, uwzględniając ich wiek i możliwości. Uczniowie młodsi mogą pracować na bajkach, starsi na opowiadaniach lub fragmentach ciekawych lektur. Przygotowujemy kilka tekstów do wyboru. Uczniowie losują bajkę lub opowiadanie, a następnie czytają wybrany tekst. Ćwiczymy w ten sposób czytanie ze zrozumieniem. W kolejnym kroku tworzymy wspólnie z uczniami mapę myśli. Wcześniej pokazujemy im przykładową mapę myśli, którą przygotowaliśmy przed zajęciami. Tłumaczymy po co się ją tworzy i co koniecznie musi się w niej znaleźć. Zwracamy uwagę na formę: od głównego tematu odchodzą gałązki, które wskazują na istotne informacje; liczy się kolor i przejrzystość; czytelność zwiększają małe obrazki rysowane przy zapisywanej treści, które są skojarzeniem z daną informacją. Uczniowie analizują treść bajki lub opowiadania i wymieniają najważniejsze informacje (wydarzenia, bohaterowie, miejsca itp.)  Na kartonie zapisują główny temat (tytuł bajki, opowiadania), od którego prowadzą gałązki, które obrazują istotne informacje, a od nich kolejne. W ten sposób analizują treść przeczytanej bajki, opowiadania i utrwalają to, co powinny zapamiętać. Mapa myśli pozwala na przejrzyste opracowanie każdego materiału, który chcemy zapamiętać. Tworzenie pierwszych map myśli wymaga pomocy ze strony terapeuty, nauczyciela. Z czasem uczniowie nabierają wprawy i z łatwością korzystają z tej techniki.

 

Kolejną techniką szybkiego uczenia się jest technika piktogramów.

 

 Pozwala ona przedstawić ważne informacje za pomocą obrazków, znaków, które sami  tworzymy. Uczniowie zapisują obrazkami istotne informacje z bajki, opowiadania, budując w ten sposób skojarzenia z tym, co chcą zapamiętać. W tej technice istotny jest obrazek, który ma przywołać skojarzenie z informacją zawartą w tekście. Obrazki powinny mieć charakter symbolu - nie mogą być rozbudowane, gdyż chodzi tu o szybkie zapisywanie informacji. Z opracowywanych bajek, opowiadań można również wypisywać wyrazy z trudnością ortograficzną i ilustrować je tak, aby tworzyć własne skojarzenia, utrwalając w ten sposób ich poprawną pisownię. Warto zachęcić uczniów do stosowania powyższych technik. Wymagają one wprawy i wielu ćwiczeń, ale wpływają na szybkość i skuteczność przyswajania wiedzy


Dnia 17 stycznia uczniowie uczęszczający na zajęcia świetlicowe udali się na wycieczkę do Kalwarii Zebrzydowskiej. Wycieczka ta była była pierwszym miejscem pielgrzymowania śladami Jana Pawła II w ramach innowacji pedagogicznej :" W poszukiwaniu tożsamości"- w hołdzie Janowi Pawłowi II w 100-lecie urodzin. Uczniowie mieli okazję zobaczyć szopkę kalwaryjską, która od lat zachwyca wszystkich pielgrzymów. Następnie wzięli udział w prelekcji, dotyczącej samego Sanktuarium i dwukrotnej obecności Jana Pawła w jej progach. Na koniec zwiedziliśmy pokój papieski. Był też czas na zakup drobnych pamiątek i na wizytę w kawiarni. Dziękujemy pani dyrektor Lucynie Wacławskiej za opiekę nad uczniami na wycieczce. Przed nami Wadowice i Kraków.

 

Sto lat niech żyją nam... 13 stycznia nie był dla nas pechowy a wręcz urodzinowy. Dziś na świetlicy swoje urodzinki obchodził Gabryś i Milena. Była niespodzianka, śpiew, poczęstunek i kolędowanie. Dla Mileny i Gabrysia koledzy i koleżanki wykonali laurki z życzeniami. Miło, gdy o sobie pamiętamy i razem świętujemy.


Na początek dziękujemy pani dyrektor za zakup nowych pomocy naukowych dla dzieci, uczęszczające na zajęcia świetlicowe i nie tylko. W pierwszej dekadzie uczniowie między innymi obejrzeli filmy i zdjęcia zorzy polarnej. Owocem tej pracy są prace plastyczne, które zostały wysłane do siedziby Stowarzyszenia " TRAKT" w Płocku. Uczniowie, którzy wykonali prace to: Aleksandra Opyrchał, Anna Wiercimak, Daniel Mnich, Jan i Gabriel Gajda, Filip Okręglicki , Gabriel Nowak oraz Oskar Srokosz. Dziękuję z serca rodzicom za zaangażowanie i pomoc w wykonaniu prac. Zawsze to wspólny, cenny czas..kiedy rodzinka maluje pracę na konkurs. Nie czekamy na laury, ale uczymy się odpowiedzialności, współpracy, cierpliwości oraz tego, że zawsze ktoś inny może być lepszy od nas. Uczymy się cieszyć z małych rzeczy i pięknie spędzać wspólny czas. Następny konkurs tuż przed feriami.

 

KONKURS MIĘDZYSZKOLNY :  „Jan Paweł II – Przyjaciel i Mistrz Młodych”

  

REGULAMIN

 

 

1. Organizator konkursu

 

Konkurs jest organizowany przez Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego im. św. Jana Pawła II w Radoczy.

 

2. Cel konkursu

 

Celem konkursu jest upamiętnienie 100. rocznicy urodzin Karola Wojtyły oraz refleksja nad Jego drogą do świętości,

 

która rozpoczęła się już tutaj, w Wadowicach, w Jego rodzinnym mieście.

 

3. Adresaci

 

Konkurs kierujemy do uczniów klas VI, VII i VIII.

 

4. Kategoria, format, technika

 

Praca plastyczna nieprzestrzenna – plakat. Format A0, technika dowolna.

 

5. Temat pracy: „Droga do świętości Jana Pawła II”

 

Praca może nawiązywać do wybranych wątków z życia Ojca świętego, do Jego pielgrzymek, słów, dzieł, jakich

 

dokonywał i do tego, co Waszym zdaniem budowało Jego świętość. Pracę wykonuje od 1 do 4 osób w grupie. Plakat

 

należy z tyłu opisać, podając nazwę szkoły, numer telefonu, imiona i nazwiska uczniów oraz ich opiekuna. Prosimy

 

także o dołączenie karty zgłoszenia udziału w konkursie.

 

6. Termin składania prac – do 10 stycznia 2020 r.

Plakat należy dostarczyć do sekretariatu Zespołu Szkół CKU im. św. Jana Pawła II w Radoczy, ul. Dworska 8.

 

7. Komisja i nagrody

 

Komisja powołana przez Dyrektora Szkoły dokona oceny prac, uwzględniając m.in. pomysłowość, wkład pracy,

 

ciekawy wybór tematu i przyzna nagrody oraz wyróżnienia i dyplomy. Ma również ostateczny głos w sprawach nie

 

objętych regulaminem.

 

8. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

 

1.Administratorem danych osobowych jest Dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego im. św. Jana

 

Pawła II w Radoczy, tel. 338234089, e-mail: sekretariat@radocza.edu.pl

 

2. Dane kontaktowe Inspektora ochrony danych: Paweł Boba, adres email: inspektor-danych@boba.com.pl

 

2.Administrator przetwarza dane osobowe na podstawie udzielonej zgody.

 

3.Dane osobowe są przetwarzane w zakresie i celu określonym w zgodzie.

 

4.Odbiorcami przetwarzanych danych mogą być:

 

a) podmioty uprawnione do pozyskania danych na podstawie przepisów prawa,

 

b) podmioty, którym administrator danych powierzył przetwarzanie w drodze umowy.

 

5.Dane osobowe przetwarzane będą przez okres określony realizacji celu dla którego zostały zebrane tj. przeprowadzenia konkursu, ogłoszenia i publikowania jego wyników.

 

6. W związku z przetwarzaniem danych osobowych, z wyjątkami zastrzeżonymi przepisami prawa, przysługują następujące uprawnienia: prawo dostępu do danych osobowych, prawo do żądania sprostowania danych osobowych,

 

do żądania usunięcia danych osobowych, prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych, prawo do

 

wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych.

 

7. W przypadkach przetwarzania danych osobowych na podstawie wyrażonej zgody przysługuje prawo do wycofania

 

tej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na przetwarzania, którego dokonano na podstawie

 

zgody przed jej wycofaniem.

 

8.Przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na niezgodne z RODO przetwarzanie danych osobowych. Adres: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa.

 

9. Podanie danych osobowych administratorowi danych jest dobrowolne jednak konieczne do udziału w konkursie.

 

10.Dane mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

 

11. Gromadzone dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani do profilowania, o

 

których mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO.

 

12. Zobowiązania uczestników

 

Zgłoszenie pracy jest równoznaczne z przyjęciem warunków niniejszego regulaminu i oświadczeniem, że prace zostały

 

osobiście przez uczniów wykonane. Prace nie będą odsyłane, ale można je będzie odebrać po ogłoszeniu wyników i

 

wręczeniu nagród, które nastąpi w dniu 24 stycznia 2020 r. podczas Gali Konkursu „Jan Paweł II Przyjaciel i Mistrz

 

Młodych”.



 Więcej szczęścia jest w dawaniu..

Cała załoga świetlicy wraz z opiekunem dziękują z serca księdzu Grzegorzowi Saturnusowi za zakup regałów i szuflad, w których dzieci mogą przechowywać zabawki i gry. Dziękujemy z serca za zakup głośnika i tabletu na użytek świetlicy szkolnej.. Nie zapomniała także o nas pani dyrektor i obdarowała nas klockami. Pani Katarzyna Mnich zakupiła dla dzieci ciastka , aby nasz czas osłodzić. i bombki na choinkę. Pani Marta z grupą zerówkowiczów użyczyła nam choinki . Mamy świątecznie i magicznie.Pewnie więcej jest radości w dawaniu aniżeli w braniu.. Szczęśliwych i radosnych Świat Bożego Narodzenia życzymy wszystkim.


Z cyklu "WYCHOWAWCY SERC"

 

 Teoria, że nauczyciel jest wychowawcą serc , wiąże się na początku z wyznaniem, że każde dziecko jest darem i obrazem Boga. Zdobywając wykształcenie pedagogiczne tylko w części zdobywamy je dla siebie . Padnie więc pytanie, po co go zdobywamy? Zdobywamy go po to, by się dzielić tym, jaką wiedzę posiadamy. Nie wymaga dyskusji, że musimy taką wiedzę posiadać a także wiedzę metodyczną, która dotyczy sposobów przekazywania wiedzy. Jednak najistotniejszą rzeczą jest uświadomienie sobie , że od najmniejszych lat, oprócz rodziców, nauczyciel, wychowawca, katecheta świadomie uczestniczy w procesie kształtowania młodego pokolenia. Wspomnę tylko na czasy komunizmu, w których celowo przygotowywane były podręczniki pozbawione prawdy o historii ważnych wydarzeń historycznych, udawało się przemycać nawet nieprawdę i uczyć dzieci w szkole i utrwalać takie kłamliwe treści.

 

 Nauczyciel, który pragnie wychować dzieci ku wartościom…musi sam mieć ten system wartości i nim żyć autentycznie. Dziecko jest tak dobrym obserwatorem, że prędzej czy później dostrzeże rozbieżności w tym, co nauczyciel mówi a to jak się zachowuje. Jeżeli wychowuje, wskazując , jak ważna jest prawdomówność i uczciwość, nie powinien dziecka nigdy okłamywać, choćby to było niekorzystne dla jego statusu zawodowego. Jeżeli wychowawca wskazuje na taką wartość, jak koleżeńskość, winien być empatyczny dla innych w pracy. Jeżeli nauczyciel mówi o tym , jak ważna jest pamięć narodu o tych, którzy oddali największą wartość – życie , byśmy mogli żyć w wolnym kraju, sam powinien być gorliwym patriotą. Przykładów wychowania do wartości można by mnożyć…Wniosek jest taki, że wychować serce młodego człowieka może ten, kto sercem ogarnia wiele aspektów kształtowania charakteru młodego pokolenia.

 

Wychowanie serc ku wartościom uniwersalnym , będę niezmiennie trwała przy tej teorii, bo z taką delikatną materią mamy do czynienia , nie zmieni rzeczywistości, nie zmieni tego, że rodzice i opiekunowie dzieci muszą ciężko pracować, nie zmienią trendów tego świata a nawet mądrze wychodzić im naprzeciw. Zadaniem wychowawców jest umiejętne przeprowadzenie młodego człowieka w atmosferze akceptacji, zrozumienia , szukania sposobów do osiągnięcia sukcesu szkolnego, rozwijanie pasji i zainteresowań, wyzwalanie intelektualnej i artystycznej aktywności,  podejmowanie inicjatyw, które będą wspaniałym wypełnieniem czasu. Ja nie powiem, że to łatwe . Wręcz wymaga od nauczyciela, żeby nie był tylko biernym „przekazywaczem „wiedzy i formalistą, wypełniającym formularze, zmęczonym papierkową pracą. W centrum prawidłowych oddziaływań wychowawcy serc musi się pojawić autentyczne dobro dziecka, każdego dziecka, zdolnego i tego , który ma problemy w nauce, tego , które jest grzeczne ale także tego , który sprawia problemy wychowawcze. Nie zapomnę ucznia, którego poznałam na początku swojej pracy. Pracowałam wówczas na świetlicy szkolnej. Miał obowiązek przychodzenia na zajęcia świetlicowe, by odrabiać zadania . Słyszałam od innych nauczyciel, że nie odzywa się na lekcjach. Był uczniem podwójnie drugorocznym. Z czasem udało mi się nawiązać kontakt z nim na tyle , że mówił, co jest zadane a szkołę zakończył prowadząc apel niepodległościowy. Dlaczego uczeń, który mówi, nie odzywa się na lekcjach ? Nie dawało mi to spokoju. I cierpliwość przyniosła owoce.   Drugoroczność wywołała u ucznia taki regres w emocjonalnym rozwoju ucznia , że nie mówił nic na lekcjach. Nie zapomnę oczu pełnych radości, kiedy czytał na apelu przy wszystkich uczniach i nauczycielach. Będę o tym mówić, że wychowawca serc znajdzie, kierując się intuicją i sercem sposób i czas, by „ wywyższyć „ każdego swego ucznia. Nie zawsze będzie to tylko wiedza. Poznając ucznia prawdziwie wiemy też o Jego zainteresowaniach, pasjach. Zawsze jest coś, co wychowanek robi lepiej niż inni. Może śpiewa, pisze wiersze, może zna nazwy samolotów bojowych z drugiej wojny światowej, może zna składy drużyn sportowych, może zbiera znaczki. To już trud, o którym mówię, żeby znaleźć ten sposób, by każdy uczeń na płaszczyźnie , w której jest dobry, poczuł się na forum klasy wyjątkowo i osiągnął sukces. Nie zapomni tego do końca życia i choć nie będzie miał samych szóstek, w tej jednej niepowtarzalnej dziedzinie będzie najlepszy. „ Najlepiej patrzy się sercem „.

  Kiedy słyszę, że dziecko ma problemy z czytaniem i pisaniem, to dla mnie wielkie wyzwanie , nie dramat. Znalazłam kiedyś metodę, zresztą niejedną, by zmotywować uczniów do pokochania słów. Za co można pokochać słowa ? Słowa można pokochać, bo opisują, co przeżywamy w pamiętnikach. Słowa można pokochać, bo można napisać o meczach lokalnych drużyn. Słowa można pokochać tworząc ciekawe projekty edukacyjne np: onomastyczne, teatralne, można tworzyć własne projekty i je opisywać. Pięknym słowem mogę opisać mamę, przyjaciela. Mogę napisać list. Mogę napisać wiersz, mogę ułożyć  bajkę, mogę napisać piękny wiersz. Tworząc kiedyś gazetkę szkolną : „ Szkolne Nowinki „, tworzyłam ją z myślą o uczniach, którzy nie polubili słów lub nie zdążyli ich polubić. Nie szukałam winnych, tylko znajdywałam sposoby, by uczniowie pokochali słowa. I może to archaiczne, co zobaczycie, ale w szkołach nie było kiedyś komputerów, a udawało się ręcznie , dosłownie ręcznie przygotowywać co dwa tygodnie numer szkolnego czasopisma. Uczniowie pisali ręcznie , malowali rebusy, rysowali krzyżówki i dopiero z czasem wprowadziliśmy teksty drukowane. Wielka przygoda z pragnieniem, by każde dziecko pokochało słowa i poznało ich wartość, trwała i trwa niezmiennie do dziś. I znów nie powiem, że to łatwe. Pewnie prościej by było powiedzieć, że uczeń nie czyta i nic się da zrobić tylko wstawiać oceny niedostateczne.

 Niedocenioną rolę w kształtowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem, ma przekład intersemiotyczny oraz wszelakie formy teatralne. To w tych formach pracy realizują się dzieci nieśmiałe, zalęknione, wycofane , odrzucane i odczuwające fakt, że są gorsze. Obserwowałam, że na zajęciach teatralnych , gdzie integrowane były dzieci zdolne z tymi ze specyficznymi trudnościami w nauce, korzyść była obustronna. Zdolni uczniowie uczyli się szacunku do innych, cierpliwości i uczestniczyli czynnie w procesie adaptacji tych uczniów, którzy mieli różne problemy czy natury intelektualnej czy emocjonalnej. Nie ma uczniów gorszych  lepszych w znaczenie przypadku pedagogicznego. Są tylko różne serca z bagażem przeżyć, doświadczeń…i zadaniem wychowawcy jest to wszystko uwzględnić.

 Wielką zagadką dla mnie , od początku mojej pracy, byli uczniowie, którzy na lekcjach nigdy się nie odzywali ale w innych miejscach, choćby na  podwórku szkolnym, boisku sportowym , mówili tak jak inni. Świadomie wówczas wchodziłam w relacje z rodzicami, by obserwować te dzieci w środowisku rodzinnym. I w większości przypadków dzieci te funkcjonowały tak jak pozostałe. Opowiadały o tym, jak było w szkole, uśmiechały się…Niektóre z nich miały orzeczenia o niepełnosprawności, stwierdzany był u nich mutyzm wybiórczy i z góry były skazane z środowisku szkolnym na niepowodzenie i napiętnowanie. Łatwiej jest bowiem mieć opinię i sprawę zakończyć niż podjąć trud pomocy takiemu dziecku.

  Część moich przemyśleń, które nie wynikają z teorii dydaktycznej ale z wieloletniej praktyki, niech będą dla młodych nauczycieli taką tylko refleksją, że powołanie do pełnienia roli nauczyciela – wychowawcy to podjęcie trudu nie tylko przekazywania wiedzy ale przede wszystkim podjęcie trudu wychowawczego kształtującego serca młodych ludzi. Wymiarem sukcesu nauczyciela – wychowawcy niech nie będzie ilość ocen niedostatecznych czy dobry wynik testów po szkole podstawowej czy gimnazjalnych ale wewnętrzne przekonanie , że jak największa liczba uczniów osiągnęła sukces szkolny.


*** KONKURS***

Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie, Uniwersytet Papieski im. Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Katechetyczny Kurii Metropolitalnej w Krakowie oraz Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w Krakowie zapraszają uczniów klas 6-8 szkół podstawowych z terenu województwa małopolskiego do udziału Papieskim Konkursie na 100 – lecie urodzin św. Jana Pawła II.

"To Wy jesteście ludźmi jutra. Przyszłość jest w waszych sercach i rękach" Jan Paweł II ŚDM, Toronto, 2002


Z naszej szkoły do konkursu zostali zgłoszeni następujący uczniowie: Oliwier Mnich, Bartosz Konrad, Julia Maciaś, Nadia Kucharczyk, Nikola, Wiktoria Witek, Emilka Piętoń, Amelka Krynicka. Ich opiekunem w przygotowaniach jest pani Natasza Hebda. Już 4 grudnia - etap szkolny. Życzymy sukcesów naszej ekipie

*STOP AGRESJI*

agresja( przemoc) to działanie skierowane przeciwko drugiemu człowiekowi, wyrządzające innym krzywdę, a wynikające z nieumiejętności radzenia sobie z własnymi problemami. 

Ten własnie temat był początkiem zajęć o tematyce, jak radzić sobie z agresją i czym ona tak naprawdę jest. Uczniowie, którzy uczestniczą w zajęciach świetlicowych zapoznali się z definicją, następnie w kilku przykładach dramowych i z życia wziętych omawiali zachowania agresywne i próbowali zaradzić tym zachowaniom. Na następnych zajęciach powstanie nasz regulamin pt: STOP_ AGRESJI.

 


* Innowacja pedagogiczna*

OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

                                 „ W poszukiwaniu tożsamości-

                     w hołdzie Janowi Pawłowi II w 100-lecie urodzin”

 

Innowacja pedagogiczna: „ W poszukiwaniu tożsamości- w hołdzie Janowi Pawłowi II w 100-lecie urodzin” będzie realizowana w klasach IV-VI, na zajęciach bibliotecznych i świetlicowych, podczas zajęć edukacyjnych, wycieczek klasowych i rodzinnych.

Nowatorstwo innowacji będzie polegało na wykorzystaniu  zajęć edukacyjnych, metod aktywizujących, eksponujących i praktycznych w celu poznania życia, twórczości, nauczania Jana Pawła II.

Autorem innowacji jest zespół nauczycieli: Izabella Jóźwiak, Natasza Hebda, Julia Dura, Barbara Grygiel, ks. Grzegorz Saternus

CELE INNOWACJI:

1.Zapoznanie z życiem , twórczością Karola Wojtyły, dziedzictwem duchowym pontyfikatu Polaka – papieża.

2.Uwrażliwianie uczniów na piękno „Małej Ojczyzny”, poprzez odwiedzanie miejsc związanych z Janem Pawłem II.

3.Przygotowanie uczniów do świadomego poznania nauczania Jana Pawła II.

4.Wyrabianie umiejętności plastycznych.

5. Doskonalenie umiejętności komponowania utworów literackich oraz redagowania wybranych form wypowiedzi ( notatka, list, biogram, sprawozdanie).

6. Kształtowanie umiejętności wypowiedzi ustnych.

7.Wyzwalanie aktywności twórczej i intelektualnej  poprzez udział w spektaklu teatralnym o dzieciństwie Karola Wojtyły oraz udział w przygotowaniu wystawy.

8. Wdrażanie uczniów do samodzielnego, świadomego przyswajania wiedzy  poprzez udział w konkursie o Janie Pawle II.

9. Wykorzystanie multimediów do tworzenia projektów i prezentacji.

10.Kontakt z dobrami kultury, bogactwa „Małej Ojczyzny” : Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska, Kraków.

11.Rozwijanie całokształtu osobowości dziecka poprzez kształtowanie  wartości chrześcijańskich i patriotycznych.

 

UZASADNIENIE INNOWACJI

 

 Szkoła, oprócz realizacji zadań wynikających z podstawy programowej poszczególnych przedmiotów, bierze na siebie odpowiedzialność także za wychowanie dzieci i młodzieży ku wartościom ponadczasowym. To środowisko, które ma możliwości przekazać młodemu pokoleniu niejako w testamencie dorobek kulturalny i duchowy starszego pokolenia. Jednym z elementów dziedzictwa i bogactwa naszego regionu są osoby, ich życie i twórczość, które znane są na całym świecie.  Jedną z takich postaci jest papież – św. Jan Paweł II. W maju 2020 będzie obchodzone stulecie urodzin papieża- Polaka. Nasza szkoła pragnie włączyć się w ogólnopolskie obchody tej rocznicy.

 

 TREŚCI PROGRAMOWE:

 

Podczas realizacji innowacji : „ W poszukiwaniu tożsamości- w hołdzie Janowi Pawłowi II w 100-lecie urodzin” uczeń:

- zapozna się z życiem, twórczością i bogactwem duchowym pontyfikatu św. Jana Pawła II,

-zwiedzi okoliczne miejsca, związane z Janem Pawłem II: Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska, Kraków,

-udoskonali umiejętności redagowania dłuższych i krótszych form wypowiedzi pisemnej i ustnej,

- wyzwoli aktywność twórczą poprzez udział w spektaklu:” Lolek z ciszy niepokalanej” Adama Szafrańca.

-wykorzysta multimedia do tworzenia prezentacji,

-doświadczy spotkania z „ żywym słowem” na zajęciach bibliotecznych,

-ubogaci swoją wiedzę na temat bogactwa środowiska lokalnego,

- nabędzie doświadczeń związanych z konkursem ( świadome przyswajanie wiedzy),

-potrafi zastosować znane techniki plastyczne,

-pozna różne teksty literackie i muzyczne, związane z tematyką innowacji,

-ubogaci swoje człowieczeństwo o wartości chrześcijańskie,

- obejrzy spektakl dedykowany Janowi Pawłowi II ( Baśniowa kapela),

-wysłucha na żywo wspomnień o Janie Pawle II

 

CZAS TRWANIA INNOWACJI:

 

Rozpoczęcie: 16 październik – Eucharystia- włączenie się w obchody „ Dnia Papieskiego” pod hasłem:” Wstańcie, chodźmy”.

Zakończenie: 18 maja 2020- włączenie się w ogólnopolską akcję:” Cała Polska śpiewa barkę”.

  

Na początku września nauczyciele z przedszkola ofiarowali dzieciom uczęszczającym na zajęcia świetlicowe pomoce naukowe i gry rozwijające. Bardzo dziękujemy.
W miesiącu wrześniu ks. Grzegorz Saternus zakupił dla świetlicy szkolnej telewizor wraz z wyposażeniem, biurko oraz regały na pomoce naukowe. Bardzo dziękujemy.
Dziękujemy  także z serca pani dyrektor za zakup nowych gier i pomocy na naukowych na zajęcia świetlicowe.

 

2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-14  
2019-10-17  
2019-10-17  
2019-10-17  
2019-10-17  
2019-10-17  
2019-10-17  
2019-10-17  
2019-10-17  
2019-10-17  
2019-10-28  
2019-10-28  
2019-10-28  
2019-10-28  
2019-10-28  
2019-10-28  
2019-12-18  
2019-12-18  
2019-12-18  
2019-12-18  
2019-12-18  
2019-12-18  
2019-12-18  
2019-12-18  
2020-01-27  
2020-01-27  
2020-01-27  
2020-01-27  
2020-01-27  
2020-01-27  
2020-01-27  
2020-03-03  
2020-03-23  
2020-03-23