Projekt: Zdrowo jem, więcej wiem

     LEKCJA: Dobre i złe składniki w naszym

Zajęcia rozpoczęliśmy od omówienia i przedstawienia wykonanych w domu kart pracy dotyczących produktów najczęściej spożywanych w domu. Każdy uczeń starał się udowodnić, że  w jego domu przygotowywane są zdrowe posiłki. Następnie wspólnie wykorzystując kolorowe ilustracje produktów żywieniowych omówiliśmy najważniejsze składniki odżywcze zawarte w pożywieniu. Uczniowie podczas zabawy dopasowywali do produktów odpowiednią nazwę witaminy, utrwalając właściwości każdej z nich. Podczas prezentacji wybranych produktów i odczytywania etykiet uczniowie dowiedzieli się o złych tłuszczach i cukrach, oraz sztucznych substancjach zawartych w produktach tak lubianych przez dzieci. Oglądając filmik z serii ,,Było sobie życie”, uczniowie poznali właściwości białka jako składnika niezbędnego do budowy nowych komórek ciała, a zwłaszcza kości i mięśni. Podczas zabawy ruchowo- siłowej uczniowie udowodnili, że zdrowe odżywianie ma wpływ na naszą kondycję fizyczną. Podczas tych zajęć powstała również gazetka ścienna o potrzebnych dla zdrowia składnikach. Postanowiliśmy , że rozstaniemy się z ulubionymi, lecz niezdrowymi smakołykami. Chipsy, batoniki, fast- foody to po prostu śmieci, nie zawierają żadnych potrzebnych dla zdrowia składników, wręcz przeciwnie – w dużych ilościach niszczą nasze zdrowie. Na podsumowanie zajęć uczniowie wykonali prace plastyczne pt. ,,Dobre i złe składniki w naszym pożywieniu”.


    KONKURS: Turniej wiedzy: dobre i złe składniki pożywienia

Kolejnym etapem działań w programie ,,Zdrowo jem, więcej wiem” było zorganizowanie turnieju wiedzy. Każda klasa przeprowadziła wewnętrzne eliminacje badające wiedzę poszczególnych uczestników. Z pośród zespołów zostali wyłonieni uczniowie, którzy uzyskali najwyższe wyniki. Zwycięzcy przygotowali dla pozostałych grę ruchową w formie "kodowania w ruchu" i przeprowadzili ją dla całego zespołu. Hasłem końcowym było: Jemy zdrowo, kolorowo.


     LEKCJA: Pijmy wodę - na zdrowie!

Podczas tych zajęć uczniowie brali udział w debacie: ,, Znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin”. Jednogłośnie stwierdzili, że woda jest potrzebna ,bo piją ją wszyscy. Nasi uczniowie od kilku lat promują picie wody w szkole i poza nią. Wykonaliśmy eksperyment pt. ,,Czy rośliny piją wodę”. Przez kilka dni uczniowie obserwowali co się dzieje z kwiatami zanurzonymi w różnych substancjach i notowali zmiany koloru kwiatu. Stwierdzili, że rośliny piją wodę. Zakładając hodowlę rzeżuchy wykonali kolejny eksperyment sprawdzający czy tylko woda jest potrzebna roślinom do właściwego rozwoju. Zauważyli, że rośliny nie podlewane, pozbawione światła usychają, a te podlewane i ustawione w miejscach słonecznych dorodnie rosną. Badaliśmy również jaki wpływ na rośliny mają substancje odżywcze rozpuszczone w wodzie i podawane roślinom. Kolejnym punktem lekcji był pokaz zdjęć swoich domowych zwierząt i udowadnianie, że woda jest źródłem życia również dla zwierząt. Oglądaliśmy filmik edukacyjny ,,Zwierzęta przy wodopoju”. Następnie podczas zabawy ,,burza mózgu” uczniowie poznawali i uzasadniali znaczenie wody dla organizmu człowieka. Oglądali filmik z serii ,,Było sobie życie”- z którego dowiedzieli się, że woda jest składnikiem  krwi, a składniki pożywienia, które wpływają na wzrost i rozwój organizmu, po odpowiednich przemianach, są rozpuszczane w wodzie i rozprowadzane w naszych ciałach. Wykonaliśmy kolejny eksperyment: Czy każda woda nadaje się do picia? Wniosek- należy pić wodę tylko wiadomego pochodzenia. Wykorzystując słomki do wody sprawdzaliśmy jak powstaje woda gazowana. Dzieci udzielały odpowiedzi na pytanie: Pić czy nie pić wodę gazowaną? Podsumowując zajęcia uczniowie wykonali kartę pracy ,,Pijmy wodę- na zdrowie”.


     KONKURS: Zaprojektuj Wodolubka (max. 80 p.)

Wykonywanie prac poprzedziła zabawa rymowanka: ,,Wodolubek o zdrowie swoje dba i wodę pije co dnia”. Następnie uczniowie metodą "burzy mózgów" zebrali pomysły na to, jak według nich może wyglądać Wodolubek. Dzieci uruchomiły swoją wyobraźnię i pomysły były różnorodne. Uczniowie wybierali dowolną technikę wykonania swojej pracy. Pojawiły się więc Wodolubki ze skarpetek, z butelek, a także w formie portretu. Po wykonaniu prac dzieci przedstawiły swoje Wodolubki i opowiedziały, w jaki sposób mogą one zachęcać do picia wody. Z wykonanych Wodolubków stworzono wystawkę prac.


    FORUM ZDROWIA: Rodzice czytają etykiety

Rodzice aktywnie brali udział w realizowaniu przez uczniów programu "Zdrowo jem, więcej wiem" etap zimowy. Pomagali dzieciom w przygotowaniu materiałów do zajęć, wspólnie wypełniali karty pracy, z którymi dzieci pracowały w domu. Rodzice poznali wytwory swoich dzieci w ramach realizacji programu, ich rysunki i prace, między innymi Wodolubki, poprzez oglądanie w szkole gazetki ściennej i wystawki prac uczniów. W tym etapie forum zdrowia dla rodziców było pod tytułem "Rodzice czytają etykiety". Zwracano uwagę na to, jakie korzyści dla zdrowia, nie tylko dzieci, ale dla wszystkich członków rodziny niesie czytanie etykiet i kupowanie zdrowych produktów. Starano się ukazać rodzicom, że nie jest to taka trudna i czasochłonna umiejętność, za jaką się wydaje. Podkreślono, na co w szczególności zwracać uwagę w składzie pożywienia, aby właściwie i sprawnie określić czy dany produkt jest zdrowy, czy też nie. W tym etapie forum zdrowia dla rodziców odbyło się w nietypowy sposób. Z uwagi na zawieszenie zajęć w szkołach rodzice otrzymali od nauczycieli przesłane materiały oraz linki do stron, które mogą pomóc w rozsądnym czytaniu etykiet.


     PROMOCJA zdobytej wiedzy i podjętych działań (max. 80 p.)

W celu promocji zdrowia w szkole uczniowie klas młodszych biorący udział w programie "Zdrowo jem, więcej wiem" wykonali gazetkę ścienną na korytarzu, prezentującą ich prace ukazujące zdrowe i złe nawyki żywieniowe, oraz Wodolubki w formie portretów. Stworzyli również wystawkę Wodolubków, którą mogli oglądać inni uczniowie. Klasy młodsze w celu promocji zdrowia odwiedziły również dzieci z zerówki. Zaprezentowały im swoje prace, oraz zachęcały do picia wody mineralnej. Uczniowie przedstawili swoim młodszym kolegom podstawowe witaminy i produkty spożywcze, które zawierają ich najwięcej. Nie obyło się bez degustacji wody oraz zdrowych przysmaków, czyli owoców i warzyw.  W celu promocji zdrowia klasy I-III zaprosiły również klasę IV na wspólne drugie śniadanie, podczas którego zachęcano do jedzenia warzyw, owoców, nabiału oraz picia wody mineralnej.

 

2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04  
2020-05-04